Zusammenfassung
Depressive Patienten mit chronischer Herzinsuffizienz sind in der Regel sozial schlechter
eingebunden und körperlich eingeschränkter als nicht-depressive. Zudem haben sie oft
eine niedrigere Compliance. In der vorliegenden Studie (n=84) wurde mittels multipler
Regressionsanalysen überprüft, ob der Depressivität eine Mediatorfunktion zwischen
sozialer Unterstützung und körperlicher Beeinträchtigung einerseits und Compliance
andererseits zukommt. Die durchgeführten Mediationsanalysen konnten eine Mediatorfunktion
der Depression nicht bestätigen, es ergab sich jedoch für die Variablen Alter, soziale
Unterstützung, linksventrikuläre Ejektionsfraktion (LVEF) und Depression ein signifikanter
Zusammenhang mit der berichteten Compliance. Bei mangelnder Compliance herzinsuffizienter
Patienten sollten daher auch geringe soziale Unterstützung bzw. eine depressive Symptomatik
als mögliche (mit)verursachende Faktoren in Betracht gezogen werden.
Abstract
Depressive patients with chronic heart failure (CHF) show less social integration
and greater physical impairment as well as poorer compliance than non depressive CHF
patients. Using multiple regression analyses, this study (n=84) investigated a potential
mediating effect of depression on the relationship between compliance and both social
support and physical functioning. Results did not support the hypothesized mediating
effect of depression. However, the variables age, depression, left ventricular ejection
fraction (LVEF) and social support were associated with self-reported compliance.
Therefore, a lack of social support and depression should be considered as possible
reasons, if patients are noncompliant during the treatment process.
Schlüsselwörter
chronische Herzinsuffizienz - Compliance - soziale Unterstützung - Depression
Key words
chronic heart failure - compliance - social support - depression
Literatur
1
McMurray JJ, Stewart S.
Epidemiology, aetiology, and prognosis of heart failure.
Heart.
2007;
83
596-602
2
Jünger J, Schellberg D, Krämer S. et al .
Health related quality of life in patients with congestive heart failure: comparison
with other chronic diseases and relation to functional variables.
Heart.
2002;
84
235-241
3
Rutledge T, Reis VA, Linke SE. et al .
Depression in heart failure: a meta-analytic review of prevalence, intervention effects,
and associations with clinical outcomes.
J Am Coll Cardiol.
2006;
48
1527-1537
4
Lichtman JH, Bigger JT, Blumenthal JA. et al .
Depression and coronary heart disease: recommendations for screening, referral and
treatment. A Science Advisory from the American Heart Association.
Circulation.
2008;
118
1768-1775
5
Kessler RC, Berglund P, Demler O. et al .
The epidemiology for major depressive disorder: results from the National Comorbidity
Survey Replication (NCS-R).
JAMA.
2003;
18; 289
3095-3105
6
Rumsfeld JS, Havranek E, Masoudi FA. et al .
Depressive symptoms are the strongest predictors for short-term declines in health
status in patients with heart failure.
J Am Coll Cardiol.
2003;
42
1811-1817
7
Jünger J, Schellberg D, Müller-Tasch T. et al .
Depression increasingly predicts mortality in the course of congestive heart failure.
Eur J Heart Fail.
2005;
7
261-267
8
Norra C, Skobel EC, Arndt M. et al .
High impact of depression in heart failure: early diagnosis and treatment options.
Int J Cardiol.
2008;
135
320-331
9
Holzapfel N, Löwe B, Wild B. et al .
Self-care and depression in patients with chronic heart failure.
Heart Lung.
2009;
38
392-397
10
Van der Wal MHL, Jaarsma T, van Veldhuisen DJ.
Non-compliance in patients with chronic heart failure; how can we manage it?.
Eur J Heart Fail.
2005;
7
5-17
11
Sayers SL, Riegel B, Pawlowski S. et al .
Social support and self-care of people with heart failure.
Ann Behav Med.
2008;
35
70-79
12
Hicks FD, Holm K.
Self-management decision influences in heart failure: A preliminary investigation.
Clin Nurs Res.
2003;
12
69-84
13
Linn BS, Linn MW, Gurel L.
Cumulative Illness Rating Scale.
J Am Geriatr Soc.
1968;
16
(5)
622-626
14 Hock G, Nasper M, Strube E. Manual CIRS-G. Alzey: MDK Rheinland-Pfalz; 2004
15 Bullinger M, Kirchberger I. SF36 Fragebogen zum Gesundheitszustand. Handanweisung.
Göttingen: Hogrefe; 1998
16 Fydrich T, Sommer G, Brähler E. Fragebogen zur sozialen Unterstützung. Manual.
Göttingen: Hogrefe; 2007
17
Mitchell PH, Powell L, Blumenthal J. et al .
A short social support measure for patients recovering from myocardial infarction:
THE ENRICHD SOCIAL SUPPORT INVENTORY.
J Cardiopulm Rehabil.
2003;
23
(6)
398-403
18
Cordes A, Herrmann-Lingen C, Büchner B. et al .
Repräsentative Normierung des ENRICHD-Social-Support-Instrument (ESSI) – Deutsche
Version.
Klinische Diagnostik und Evaluation.
2009;
2
(1)
16-32
19 Löwe B, Spitzer RL, Zipfel S. et al .Gesundheitsfragebogen für Patienten (PHQ-D).
Manual und Testunterlagen. 2. Auflage. Karlsruhe: Pfizer; 2002
20
Löwe B, Spitzer RL, Quenter A. et al .
Comparative validity of three screening questionnaires for DSM-IV depressive disorders
and physicians diagnoses.
J Affect Disord.
2004;
78
(2)
131-140
21
Jaarsma T, Stromberg A, Martensson J. et al .
Development and testing of the European Heart Failure Self-Care Behaviour Scale.
Eur J Heart Fail.
2003;
5
363-370
22
Shuldham C, Theaker C, Jaarsma T. et al .
Evaluation of the European Heart Failure Self-care Behaviour Scale in a United Kingdom
population.
J Adv Nurs.
2007;
60
87-95
23
Baron RM, Kenny DA.
The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual,
strategic, and statistical considerations.
J Pers Soc Psychol.
1986;
51
1173-1182
24
Lett HS, Blumenthal JA, Babyak MA. et al .
Social support and coronary heart disease: Epidemiologic evidence and implications
for treatment.
Psychosom Med.
2005;
67
869-878
1 Mit Unterstützung des Kompetenznetzes Herzinsuffizienz, gefördert vom Bundesministerium
für Bildung und Forschung (BMBF). Nicole Lossnitzer wird vom Postdoc-Programm der
Medizinischen Fakultät Heidelberg unterstützt
Korrespondenzadresse
Nicole Lossnitzer
Medizinische Universitätsklinik
Heidelberg
Klinik für Allgemeine Innere
Medizin und Psychosomatik
Im Neuenheimer Feld 410
69120 Heidelberg
Email: Nicole.Lossnitzer@med.uni-heidelberg.de